Tuesday 13 May 2014

How I Handle Those Haters

Kata orang apabila kita sakit bererti Tuhan mahu beri peluang kepada kita mencuci dosa-dosa lalu. Aku tahu aku banyak dosa! Aku berdosa dengan emak. Berdosa dengan adik adik sebab selalu kedekut berkongsi gula gula getah dengan mereka. Selain itu? Rasanya aku tak pernah buat masalah ! Ya, hidup aku sekarang banyak masalah ! Penuh dengan masalah. 

Bukankah hidup cinderella penuh dengan masalah sebelum dia jadi tuan puteri? Ahh, itu kisah cinderella yang jadi puteri raja dan kemudiannya hidup bahagia di dalam istana! Aku cuma gadis yang berangan angan mahu jadi cinderella dalam blog ni saje. Apa persamaan aku dengan cinderella dalam cerita dongeng itu? Dia cantik, aku comel lah juga. Dia manis, aku boleh tahan juga, sedap mata memandang (sesi puji diri sendiri) Cinderella dibenci oleh ibu & kakak kakak tirinya. Tapi aku? Yer aku juga dibenci oleh orang sekeliling or else orang yang aku sendiri pun tak kenal. 

Okay back to business, Im pretty sure that i have a lot of visible & silent haters. Whats hater means actually? So Kek Dee pergi dekat google translate and found that hater is pembenci. Diorang ni suka sangat tengok aku upset down depress bagai. So how i handle those haters? Hatred can be overcome only by love ! Oh kalau setakat orang nak mengata mengumpat belakang buat cerita itu ini (fitnah)yeah silakan its nothing lah bagi aku. Well, manusia mana yang perfect? Call me what you may, but the abnormal & imperfect souls are the ones with the fairytale & life happily ever after. Life is being so normal nowadays bila kawan baik sendiri tak suka kau dalam diam (benci dalam erti kata yang lain) . To me, kalau tak suka/benci why not face to face and smooth talk? Its better dari kau jadi gunting dalam lipatan kan? & sometimes its so funny how the people who know the least about you, have the most to say haha.

Orang yang aku sendiri tak kenal. Tak pernah jumpa. Tak pernah bersua. Tak pernah have any conversation is said to be my haters. Oh man why lah ! I feel it is wrong to hate someone you've not meet or known. Kadang kadang orang benci kita sebab suka sangat dengar cerita bukan bukan dari kawan dia in which kawan dia tu tak suka kita. Well said hidup ni penuh dengan haters. Stress dengan haters ni? So here some tips nak deal with stress and stuff : simply do something nice for others :) Cause happiness is a choice that requires a lot of effort. Serious! 

Bila aku kat atas, bila ramai yang kenal, bila ramai yang ambil kisah, habis semua cerita pasal aku dijaja. Macam macam cerita buruk yang aku dengar. Watlek wat peace cause Malaysia ni penuh dengan manusia yang tak puas hati dengan pencapaian orang lain. Haters don't really hate you for sure they hate themselves cause you're the reflection of what they wish to be. And aku tak risau, Tuhan tahu everything & its okay orang nak benci because i have He up there. Bila jumpa dengan haters apa patut buat? Everytime aku jumpa haters i will smile cause it is an action of love, a gift thats beautiful. Biar orang benci kita, tapi kita jangan benci orang.    

Takut bila orang benci? Adalah jugak sikit (sentap). Sebab takut hilang kawan? Sebab takut nanti takde teman nak pergi toilet sama sama? Takut nanti takde teman nak makan kat cafe? Weyhh, forever alone is the best thing ever you should do sebab kau bebas nak buat ape je yang kau suka tanpa perlu nak fikirkan orang lain! Being afraid of those kind of things is pretty silly. The only thing we have to fear is fear itself. Percayalah cakap aku. Lets not too think about it too much cause buat semak kepala otak korang je nak fikir masalah. Benda alah ni boleh settle so don't need to afraid gaiss bila orang dah puas benci kita lelama diorang akan sedar juga. 

Mulut orang bukan kita boleh tutup lagi lagi yang dah macam 7 eleven! 24 hours open hehe. Haters spread rumors not love. So macam mana kau nak tutup mulut orang yang macamni? (Sumbat popcorn yang dah lama berkulat dalam mulut dia bila dia tengah bercakap i guess?) Kalau lah aku ni cinderella yang ada pari pari dah lama aku sumpah haters jadi kodok yang hodoh lagi buruk guna kayu sakti berbintang dihujung tu. Haha senang je. Kau diam je because silent is the best communication. Gila nak diam sedangkan dia duk potpet bebel macam macam pasal kau. Heyy, bila lama lama diorang tu bosan boring jugak lepastu diorang senyaplah. Macam kau tak tahu perangai manusia sekarang. Kalau tak percaya try lah, its working no doubt! Yang kau perlu ada dalam diri kau is kesabaran. Anggap semua ni dugaan cause dugaan happens for a reason right? 

So back to my haters. Lets spread love and stop hating each others. I will never sakit hati cause i got a lot things to do and i forgot already how to actually feel the sakit hati. Nanti you gais pulak yang sakit hati sebab i takkan layan in which i assure thing that will never happen nak serang balik memang tak lah. Well as a human i am very sorry kalau i ada buat something yang korang dislike. But believe me the only reason i blog is to share my thought and experience. Hope that we all can be friends and create a healthy relationship among us :) 

Bye haters, 
-Kek Dee- 

No comments:

Post a Comment